Praktische voorbeelden van acupunctuur in de tandartsstoel

Differentiaal diagnostiek pulpitis/sinusitis in de bovenkaak:

Een hele echte pulpitis is duidelijk en een echte sinusitis ook. Problematischer is het bij de vage klachten: de buigproef wijst niet duidelijk op sinusitis, de pijn aan het element is niet erg duidelijk of heftig en op de X-foto is niets te zien. Toch heeft de patiënt te veel pijn om naar huis gestuurd te worden. Heel vaak wordt dan toch maar een zenuwbehandeling gestart.

Ik maak in dit soort gevallen nog geen foto en start nog geen zenuwbehandeling. Ik behandel met een klein stroompje de oor-acupunctuurpuntjes voor de diverse sinussen. Als na enkele tellen de pijn minder wordt, stuur ik de patiënt naar huis (met advies te stomen etc.). Als het probleem niet in de sinussen zit, geef ik stroompjes op de kaakpuntjes in het oor. Nu wordt de pijn gedempt en weet ik dat het een dentogeen probleem is en handel als zodanig.

Evidente voordelen zijn minder X-stralen en geen zenuwen onnodig doodgemaakt. Kost geen geld en geen tijd.

- Terug naar de inleiding

- Meisje met acute TMJ-klachten
- Differentiaal diagnostiek pulpitis/sinusitis
- Bruxisme
- Parotitiden
- Voorkomen napijn na (voorlopige) kanaalbehandeling
- Verkouden, verstopt; toch naar de tandarts
- Anti-kokhalsreflex bij afdruknemen
- Opheffen napijn ten gevolge van houding in behandelstoel   (hernia of whiplashpatiënten)
- Onrust en angst

De Naav SNO Vragen? Zoek een acupuncturist in uw buurt Zoek